ONZE VISIE
Thuis in Brussel, een hart voor kunst!
​
De Hoofdstedelijke Kunstacademie is een onderwijsinstelling voor deeltijds kunstonderwijs die behoort tot het officieel gesubsidieerd Nederlandstalig onderwijs van de Stad Brussel. We bieden lessen muziek, woordkunst-drama, dans en beeldende en audiovisuele kunsten aan. De Hoofdstedelijke Kunstacademie is gehuisvest in een volledig gerenoveerd gebouw in hartje Brussel (in de Marollen) op wandelafstand van het station Brussel-zuid. Dit maakt de academie voor zowel alle Brusselaars als niet-Brusselaars bijzonder toegankelijk. Daarnaast zijn er verschillende vestigingsplaatsen in het centrum, Laken, Neder-over-Heembeek en Haren.
Onze missie
De Hoofdstedelijke Kunstacademie is er voor iedereen vanaf 6 jaar die graag zijn/haar artistieke droom wil waarmaken. Zoals alle scholen van de Stad Brussel is het karakter van de academie niet-confessioneel. Alle leerlingen worden met dezelfde toewijding behandeld en krijgen de kans om zich artistiek te ontplooien onder leiding van gekwalificeerde leerkrachten. Het plezier van musiceren, dansen, acteren en/of plastisch creëren staat hierbij centraal.
Onze visie
Kwaliteit
​
-
We bieden kwalitatief onderwijs op basis van de leerplannen van OVSG.
-
Onze leerkrachten zijn gediplomeerd en tevens professionele performers/kunstenaars.
-
Ons team werkt nauw samen om de leerlingen de best mogelijke lessen te geven.
-
Nascholingen staan regelmatig op het programma van ons team.
-
De academie beschikt over aangepast materiaal en instrumenten.
-
Leerlingen worden voorbereid op een doorstroom naar de amateurwereld of hoger onderwijs
-
Onze leerlingen worden geëvalueerd op basis van onze visie op evaluatie
Artistieke ontplooiing
​
-
Leerlingen vinden bij ons een waaier aan opties en mogelijkheden in de 4 domeinen.
-
We willen onze leerlingen laten proeven van het rijk cultureel leven en multiculturele samenleving van onze hoofdstad.
-
Naast de wekelijkse lessen worden workshops en themadagen georganiseerd.
-
Externe voordrachtgevers en kunstenaars staan onze leerkrachten bij.
-
Leerlingen werken mee aan interdisciplinaire projecten.
-
Via optredens en tentoonstellingen tonen de leerlingen wat ze geleerd hebben.
-
De creativiteit van onze leerlingen wordt gestimuleerd.
-
Leerlingen krijgen de gelegenheid om in alternatieve leercontext een aantal competenties te bereiken. Zo werken we o.a. samen met Harmonieorkest Brussel, Remork & Karkaba, The Brussels ConcertBand
Maatwerk
​
-
Differentiatie: onze leerkrachten werken op basis van de noden van de leerlingen.
-
Een ervaren zorgcoördinator ondersteunt de leerkrachten, de leerlingen en hun ouders.
-
3 trappen van zorg
-
Leerlingen kunnen extra lessen volgen volgens hun noden en wensen.
-
Individuele begeleiding is mogelijk mits attestering.
-
Kansarmoede: we bieden ondersteuning op verschillende manieren…
-
De academie engageert zich om in duidelijk Nederlands te communiceren en de anderstalige leerlingen oefenkansen te bieden. Meer in ons Taalbeleidsplan.
Academiereglement