top of page

ONZE VISIE

Thuis in Brussel, een hart voor kunst!

​

De Hoofdstedelijke Kunstacademie is een onderwijsinstelling voor deeltijds kunstonderwijs die behoort tot het officieel gesubsidieerd Nederlandstalig onderwijs van de Stad Brussel. We bieden lessen muziek, woordkunst-drama, dans en beeldende en audiovisuele kunsten aan. De Hoofdstedelijke Kunstacademie is gehuisvest in een volledig gerenoveerd gebouw in hartje Brussel (in de Marollen) op wandelafstand van het station Brussel-zuid. Dit maakt de academie voor zowel alle Brusselaars als niet-Brusselaars bijzonder toegankelijk. Daarnaast zijn er verschillende vestigingsplaatsen in het centrum, Laken, Neder-over-Heembeek en Haren.

Onze missie

 

De Hoofdstedelijke Kunstacademie is er voor iedereen vanaf 6 jaar die graag zijn/haar artistieke droom wil waarmaken. Zoals alle scholen van de Stad Brussel is het karakter van de academie niet-confessioneel. Alle leerlingen worden met dezelfde toewijding behandeld en krijgen de kans om zich artistiek te ontplooien onder leiding van gekwalificeerde leerkrachten. Het plezier van musiceren, dansen, acteren en/of plastisch creëren staat hierbij centraal.

Onze visie

Kwaliteit

​

  • We bieden kwalitatief onderwijs op basis van de leerplannen van OVSG.

  • Onze leerkrachten zijn gediplomeerd en tevens professionele performers/kunstenaars.

  • Ons team werkt nauw samen om de leerlingen de best mogelijke lessen te geven.

  • Nascholingen staan regelmatig op het programma van ons team.

  • De academie beschikt over aangepast materiaal en instrumenten.

  • Leerlingen worden voorbereid op een doorstroom naar de amateurwereld of hoger onderwijs

  • Onze leerlingen worden geëvalueerd op basis van onze visie op evaluatie

Artistieke ontplooiing

​

  • Leerlingen vinden bij ons een waaier aan opties en mogelijkheden in de 4 domeinen.

  • We willen onze leerlingen laten proeven van het rijk cultureel leven en multiculturele samenleving van onze hoofdstad.

  • Naast de wekelijkse lessen worden workshops en themadagen georganiseerd.

  • Externe voordrachtgevers en kunstenaars staan onze leerkrachten bij.

  • Leerlingen werken mee aan interdisciplinaire projecten.

  • Via optredens en tentoonstellingen tonen de leerlingen wat ze geleerd hebben.

  • De creativiteit van onze leerlingen wordt gestimuleerd.

  • Leerlingen krijgen de gelegenheid om in alternatieve leercontext een aantal competenties te bereiken. Zo werken we o.a. samen met Harmonieorkest Brussel, Remork & Karkaba, The Brussels ConcertBand

Maatwerk

​

  • Differentiatie: onze leerkrachten werken op basis van de noden van de leerlingen.

  • Een ervaren zorgcoördinator ondersteunt de leerkrachten, de leerlingen en hun ouders.

  • 3 trappen van zorg

  • Leerlingen kunnen extra lessen volgen volgens hun noden en wensen.

  • Individuele begeleiding is mogelijk mits attestering.

  • Kansarmoede: we bieden ondersteuning op verschillende manieren…

  • De academie engageert zich om in duidelijk Nederlands te communiceren en de anderstalige leerlingen oefenkansen te bieden. Meer in ons Taalbeleidsplan.

Betrokkenheid

 

  • Ouderbetrokkenheid

  • Broedplek -> VZW AIF+ en MetX

  • Open lessen (eerste week van oktober)

  • Oudercontact (2x/jaar)

  • Nieuwsbrief (eerste maandag van de maand)

  • Thuisgevoel

  • Partners

  • Info-avonden

Academiereglement

bottom of page