top of page

TAALBELEIDSPLAN

​Onze school heeft een divers publiek, zoals de inwoners van Brussel dat ook zijn. Leerkrachten en leerlingen spreken veel talen en sinds een paar jaar ontwikkelden wij een plan om hiermee om te gaan. Met dit taalbeleidsplan willen we de communicatie op onze school optimaal verbeteren en heldere afspraken maken. Hiervoor kregen wij hulp van het huis van het Nederlands Brussel.

​

​​

Visie

​

Iedereen vanaf vier jaar mag met een opleiding starten aan de Hoofdstedelijke Kunstacademie, zowel Nederlands- als anderstalige leerlingen. We zijn een Nederlandstalige school met als doel kwaliteitsvol kunstonderwijs voorzien aan iedereen die wil leren.

 

  • Taalafspraken

​

We hanteren enkele basisafspraken:

 

  • De Kunstacademie voorziet een veilige omgeving om een taal te durven spreken.

  • Nederlands is de hoofdtaal. Er wordt toegankelijk en duidelijk gecommuniceerd zodat de leerlingen de docent begrijpen en ook omgekeerd.

  • Als de communicatie in het Nederlands niet lukt, mogen leerkrachten overschakelen naar een andere taal.

  • De Kunstacademie gebruikt steeds het Nederlands als middel, Nederlands verbeteren is geen doel op zich.

  • Er wordt taal ontwikkelend lesgeven (TOL)

  • De Kunstacademie voorziet laagdrempelige oefenkansen voor de leerlingen. *

  •  

  • De Kunstacademie ondersteunt anderstalige leerkrachten die Nederlands willen bijleren.

 

*Oefenkansen

De Hoofdstedelijke Kunstacademie gelooft dat Nederlands spreken de kansen van haar leerlingen vergroot en hun maatschappelijke positie versterkt. Daarom wil ze inzetten op oefenkansen Nederlands tijdens de lessen en in het persoonlijke contact tussen leraren en leerling.​​​

​

​​

Verwachtingen:

​

  • Leerlingen

​

De Hoofdstedelijke Kunstacademie heeft geen taaleisen voor de leerlingen. Ze verrijken hun taal met vakgebonden begrippen en ook andere begrippen.

​

  • Medewerkers en docenten

 

Medewerkers moeten voldoen aan de taaleisen van Onderwijs Vlaanderen, deze zijn hier te vinden: https://www.vlaanderen.be/onderwijs-en-vorming/werken-in-het-onderwijs/taalkennis-voor-onderwijspersoneel

 

De doelstellingen van de leraren op gebied van taal zijn:

​​

  • Leerlingen helpen bij vragen.

  • Duidelijk en toegankelijk Nederlandstalig cursusmateriaal voorzien.

  • Duidelijke communiceren, zowel intern als extern.

  • Binnen de lestijd proberen de leraren hetzelfde te bereiken met een anderstalige leerling als met een Nederlandstalige leerling.

  • De leraren zijn zich bewust van het aantal nieuwe begrippen die ze de leerlingen aanleren.

  • De leraren ondersteunen ook anderstalige collega’s als dat nodig is.

 

 

  • Ouders

​

Er zijn geen bijzondere taaleisen voor de ouders.​ Van de ouders wordt verwacht dat zij, in eender welke taal communiceren over:

​

  • ziekte, afwezigheid,...​

  • reageren op de vragen van de leraren en secretariaat

​​

​​

Addendum 1: afdeling Theater

De Hoofdstedelijke Kunstacademie erkent dat de afdeling Theater op een andere manier omgaat met taal dan de rest van de school. De afdeling krijgt daarom enkele toevoegingen aan de basisafspraken:
 

  • Leerlingen Theater moeten een basiskennis Nederlands hebben. Die hebben ze door:

    • Nederlandstalig onderwijs te volgen

    • Nederlands als een thuistaal hebben

Voldoet een leerling niet aan één van deze voorwaarden of is er twijfel over het taalniveau, dan kan de academie een kort verkennend gesprek met de leerling afnemen.

​​

  • De lessen Theater zijn geen leerplek voor het Nederlands, wel een oefenplek. Docenten geven dus geen lessen Nederlands, maar maken hun lessen wel toegankelijk voor anderstalige leerlingen die Nederlands oefenen.

​

  • De docent kan ervoor kiezen om andere talen te betrekken tijdens een project, als dat past in de artistieke opzet van de opdracht.

​

  • Wanneer een leerling niet voldoende kennis van Nederlands heeft om de lessen te volgen en zich toch wil inschrijven, verwijzen we die door naar de lessen ‘Taal en Theater’. De doorverwijzing kan bij inschrijving gebeuren, maar ook door de docent, tot en met december van het lopende schooljaar.

 

​

Ondersteuning

Het Huis van het Nederlands Brussel helpt alle Brusselaars die Nederlands willen leren en oefenen. De Hoofdstedelijke Kunstacademie voor volgende diensten bij het Huis terecht:

  • Het adviseren over individuele dossiers.

  • Specifieke vragen van docenten beantwoorden.

  • Het inschrijven van docenten, cursisten, ouders in het open aanbod (NT-2 lessen georganiseerd door de verschillende CVO’s in Brussel)

  • Het aanvragen voor een vorming “Duidelijk Nederlands (voor ouders)”.

bottom of page